BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, 16 August 2012

SELAMAT HARI RAYA

SELAMAT HARI RAYA KEPADAS SEMUA UMAT ISLAM MAAF ZAHIR DAN BATIN ANDAI ADMIN TERSILAP TUTUR KATA TERKASAR BAHASA MAAFKAN YE BYE


Saturday, 30 June 2012

asaalamualaikum

alhamdulililah setelah sekian lama mewakili nasyid bagi negeri perlis sekolah rendah islam 1 akhirnya menjadi johan festival nasyid kebangsaan kpm 2012 tahniah di ucapkan mari kita tengok video di bawah nie

Saturday, 16 June 2012

selamta petang semua

Friday, 15 June 2012

pertemuan dan perpisahan

Mengapa mesti ada perpisahan
Jika pertemuan itu mendamaikan
Mengapa mesti ada perselisihan
Jika kemesraan itu membahagiakan
Mengapa mesti ada kesedihan
Jika rindu itu menggembirakan
Pertemuan denganmu amat membahagiakanku
Perkenalan itu amat menggembirakanku
Kehadiranmu memberiku seribu makna...
Namun...sayang seribu kali sayang..
Jiwaku mati kini
Mimpiku ternoktah di sini
Kala engkau tiada lagi di sisi
Air mata gugur membasahi pipi
Kerna sayang itu tetap bersemi
Menemani hari menyulami hati
Walau tidak lagi kau sirami....

PERSAHABATAN dan SAHABAT YANG BAIK


 Assalamualaikum semua. Selamat pagi, petang, siang, malam. Okay, hari ni aku nak bercakap mengenai Sahabat. Well, korang semua mesti la ada sahabat kan ? Paling tidak pun, mesti ada seorang sahabat kan ? Kalau yang tak ada sahabat tu, it must be something goes wrong somewhere la tu. Semua orang ada kawan, semua orang ada sahabat.



Apa yang aku nak ceritakan pada hari ni, apa yang korang semua faham mengenai PERSAHABATAN danSAHABAT YANG BAIK. Bagi aku la, dalam sebuah persahabatan tu, kita semua kenal sahabat kita macam mana, perangai dia, cara berbual dengan sahabat, tahu masalah sahabat kita dan bantu dia, senang cerita dalam semua aspek la. Sering membantu antara satu sama lain. Sahabat yang baik pulak, lebih mengenali kita macam mana, dapat tahan dengan perangai kita dan kawan kita, boleh bertolak ansur, dapat memaafkan bila ada salah faham dan kesalahan. Lebih kurang macam tu la. Namun, agak pilu apabila kita tersilap langkah dan terbuat sahabat kita kecewa terhadap kita.


Secara jujur, aku memang pernah mengecewakan sahabatku. Aku betul-betul menyesal dengan apa yang terjadi. Tapi apakan daya, nasi dah menjadi bubur, takkan pernah dapat kembalikan semula bubur tu untuk menjadi nasi semula. Begitulah apa yang terjadi pada aku sekarang. Namun, aku redha dengan ketentuan-Nya. Apa yang berlaku pada aku tu, tak penting la, biar aku je yang tahu. 
 

 
Mungkin juga ada hikmah disebaliknya. Okay, selepas ni aku akan lebih mengutamakan beberapa ciri-ciri sahabat yang baik ini. 
1) Setia dalam persahabatan.
2) Boleh dipercayai.
3) Hormat sahabat.
4) Terima sahabat kita tanpa syarat.


Itu hanya beberapa sahaja. Yang lain, korang pun boleh fikir sendiri kot. Kita kena lebih menghargai sahabat
yang kita miliki sekarang ini, jangan sampai di kemudian hari, kita menyesal, macam aku la. Aku bagi tau ni untuk semua dan juga untuk diri aku sendiri. Harap kita boleh jadi seseorang yang terbaik untuk sahabat kita. 



Okay, aku baru terjumpa satu video ni dekat Youtube, saja nak kongsikan dengan korang. Harap korang dapat menghayatinya.

Sebetulnya, aku rasa sebak je bila tengok video ni, entah la. :(

Aku suka hadis yang diorang bagi tau dlm video ni:

 Bahawa Sabda Nabi Muhammad S.A.W : 
"Tidak sempurna iman seseorang itu selagi dia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri" (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Maknanya: Tidak sempurna iman seseorang sehinggakan kamu menyayangi sahabatmu seperti mana kamu menyayangi dirimu.


Nota  akhir: 
Bersahabatlah kerana Allah, barulah kita dapat rasa kemanisan dalam persahabatan. Wallahualam. :)


Dalam dunia ini kita tidak punya sesiapa.....
Kecuali diri sendiri tetapi dalam kita bersendirian, kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.
Sebagaimana kita mengharapakan keiklasan dan kejujuran
Seorang sahabat, begitulah juga dia.
Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.
Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya.
Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya.
Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.
Kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati.
Kita beri beribu alasan memaksa dia terima alasan kita. Waktu itu, terfikirkah kita perasaannya..? Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa.. tetapi kita sering terlupa. Untungnya mempunyai seorang sahabat yang sentiasa memahami. Yang selalu berada di sisi pada waktu kita memerlukannya. Dia mendengar luahan perasaan kita,segala rasa kecewa dan ketakutan.
Harapan dan impian juga kita luahkan. Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah. Selalunya kita terlalu asyik menceritakan tentang diri kita hingga kadang-kadang kita terlupa sahabat kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita.
Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya? Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita. Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya? Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya sepertimana dia meniup semangat setiap kali kita rasa kecewa dan menyerah kalah? Dapatkah kita yakinkan dia yg kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah? Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan?
Sesekali jadilah sahabat yg mendengar dari yang hanya bercerita.....
Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabat
Kerana dia juga seorang manusia
Dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang, sedih dan kecewa.
Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang sahabat.....
Sebagai kekuatan.....
Jadilah kita sahabatnya itu.
Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangkakan. Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan.....Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan.....Kita tidak tahu.
Tetapi..... jika kita cuba jadi sahabat sepertinya, mungkin kita akan tahu.....
RENUNGILAH...
HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DI SEBALIKNYA TERSIMPUL SEGALA-GALANYA.....

Salam sejahtera buat semua.
salam perpisahan
“Andai pertemuan punca perpisahan biarlah kematian menemukan semula.
Andai kematian punca perpisahan biarlah hidup penuh bermakna dan memberi erti yang nyata”
Dannny, komen di entri Kata-kata Hikmah -
*****
Cuti sempena sambutan Tahun Baru Cina semakin hampir ke penghujung. Mulai esok, kelas akan bermula semula dan kesibukan akan menjadi rutin harian.
Perpisahan dengan cuti kali ini akan membawa pertemuan kepada kehidupan pelajar Tahun Tiga yang mencabar.
*****
Mengikut pengalaman, kalau dah sampai masa tidur di waktu malam, jangan pergi beriadah teruk sangat. Nanti tak boleh tidur. Dengan tidur yang tak cukup tu, boleh pulak pergi beriadah lagi esoknya. Jadinya letih yang teramat sangat.
beliamuda: Separuh badan rasa sengal-sengal. Separuh lagi ok je.Overusedbahagian dominan.

PERPISAHAN BUKAN TANDA BERAKHIRNYA PERSAHABATAN KITA

Perpisahan Buat Rakan-Rakan

Perjuangan persahabatan ini
Erti kita saling mengasihi
Ranjau dan onak persahabatan
Perlu kita hadapi
Inilah ertinya perpisahan
Satu perasaan yang kubenci
Andai boleh tidak kumahu
Hanya Tuhan yang mengerti maksud perpisahan
Antara murid dengan guru
Nescaya kita akan berjumpa lagi


Bukan lama kukenalnya
Untuk sekian kalinya
Aku sedar gadis itu
Terlalu kukuh dan jitu hatinya


Rakan-rakan yang kukenali
Rintangan masa depan harus kamu hadapi
Nun di sana kejayaan menanti


Rakan-rakan yang kuingati
Ratusan ribuan batu memisahkan kita
Nescaya persahabatan kita tiada titik noktah!

ERTI PERSAHABATAN


Dalam dunia ini, kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri.. tetapi dalam kita bersendiri, kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.

Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat,begitu juga dia. Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Kita cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita. Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya. Kita tidak memberi dia peluang untuk menerang keadaannya.

Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.Kita terlupa, kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti. ...kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati. Kita beri beribu alasan, 'memaksa'dia menerima alasan kita. Waktu itu, terfikirkah kita tentang perasaannya? ?? Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa....tetapi kita sering terlupa.Untungnya mempunyai seorang kawan yang sentiasa di sisi kita pada waktu kita memerlukan dia.
Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan, harapan dan impian kita luahkan, dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah. Selalunya kita terlalu asyik bercerita tentang diri kita hingga kadang-kadang terlupa kawan kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita.

Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya? Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita? Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya? Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti mana dia meniup semangat setiap kali kita merasa kecewa dan menyerah kalah?

Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah? Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan? Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya bercerita. Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan kawan, kerana dia juga seorang manusia; dia juga ada rasa takut, ada rasa...bimbang, sedih dan kecewa.

Dia juga ada kelemahan dan dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan. Jadilah kita kawannya itu. Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi m ungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka. Disebalik senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan,disebalik kesenangannya, mungkin tersimpan seribu kekalutan, kita tidak tahu.. tetapi jika kita cuba jadi sahabat seperti dia, mungkin kita akan tahu.
Renungilah.. . terima kasih padamu sahabatku..maafkanl ah diriku kerana selalu silap tafsir terhadap dirimu..

P/S: buat sahabat-sahabatku yang sering terkecil hati kerana perbuatan atau kekasaran bahasaku...aku memohon keampunan dari kalian...maafkanlah diriku....

Perpisahan adalah saat yang penuh kesedihan dan meninggalkan duka, bener gak sob? hehe.. Tapi gak perlu lah kita terus-terusan larut dalam kesedihan itu, karena dengan adanya perpisahan maka baru kita sadar betapa berharga saat-saat bersamanya dulu, malah ngelantur neh, hehe.

Ok lah sob, agar detik-detik perpisahan dapat menginggalkan kesan yang mendalam dan mengurangi kesedihan, gak ada salahnya mengekspresikan kata-kata perpisahan dalam bentuk pantun. Pantun perpisahan yang mencerminkan betapa indahnya persahabatan dan lucunya hal-hal yang sudah dilalui bersama, sehingga saat berpisah kesedihan yang kita rasakan dapat berkurang.

Nah berikut bro beberapa koleksi pantun perpisahan yang semoga dapat menghibur kita pada saat berpisah dengan orang yang kita sayangi.

Hari ini menugal jagung
Hari esok menugal jelai
Hari ini kita berkampung
Hari esok kita bercerai
Batang selasih permainan budak
Berdaun sehelai dimakan kuda
Bercerai kasih bertalak tidak
Seribu tahun kembali juga
hati gembira bersama teman
bersuka ria di bawah jambatan
jikalau kita diizinkan Tuhan
pasti bertemu dihari kemudian
KALAU MENJEMUR PAPAN PANJANG
BAIK DISUSUN TEGAK BERDIRI
KALAU LAH ADA UMUR PANJANG
INSYA ALLAH KITA KAN BERJUMPA LAGI.
KALAU TIDAK KARENA UNGGAS
TIDAKLAH RUSAK PADI DISAWAH,
KALAULAH TIDAK KARENA TUGAS
TIDAKLAH KITA AKAN BERPISAH.
TANJUNG SAUH DI PULAU BINTAN
TEMPAT BERLABUH ORANG PENYENGAT.
BERPISAH JAUH BERCERAI BADAN
SAHABAT HANDAI TETAP KUINGAT
Kalau ada sumur di ladang
Boleh saya menumpang mandi
Kalau ada umur yang panjang
Boleh kita berjumpa lagi
Hari ini menanam jagung
Hari esok menanam serai
Hari ini kita berkampung
Hari esok kita bersurai
Malam ini menanam jagung
Malam esok menanam serai
Malam ini kita berkampung
Malam esok kita bercerai


Orang Aceh sedang sembahyang
Hari Jumaat tengah hari
Pergilah kasih pergilah sayang
Pandai-pandailah menjaga diri
GUNUNG BINTAN LEKUK DITENGAH
SAYANG PENYENGAT KUBUNYA TIGA.
HANCUR BADAN DIKANDUNG TANAH.
BUDI KUSANJUNG KUINGAT JUGA.
BUNGA KEMBOJA PUTIH BERSERI
PUTIHNYA MELUR DIUJUNG DAHAN
ATAS KERJASAMA DAN BANTUAN YANG DIBERI
PUJI SYUKUR DAN TERIMAKASIH KAMI UCAPKAN.

Bagaimana gan, kumpulan pantun perpisahan di atas? Semoga rasa sedihnya sedikit berkurang ya kawan, pantun-pantun tadi saya kumpulkan dari internet.

Tapi ngomong-ngomong saya hampir meneteskan air mata nih sob, soalnya gak terasa tangan saya sudah tidak mampu lagi merangkai lebih banyak kata untuk ditulis. Itu tandanya kita sudah hampir berpisah, ok jangan sedih bro, di lain kesempatan tentu kita masih dapat berkumpul lagi. Jangan lupa sms dan telefon ya sob, saya akan selalu merindukan kalian, hehe..

ASALAMULAIKUM........KURANG DARI 2 BULAN LAGI UNTUK BERPUASA PADA BULAN INI KITA DIGALAKAN UNTUK MEMPERBANYAKKAN  AMAL IBADAT IBADAT.PADA BULAN INI IAITU BULAN REJAB  TERJADI SATU PERISTIWA IAITU PERRISTIWA ISYRAK DAN IKRAJ

MUTIARA KATA


Nilai persahabatan itu besar. Tidak ramai yang berani menilaikan sahabat yang sebenarnya.Sahabat yang baik adalah sahabat yang sudi menasihatkan kita dengan baik, mengajak kita kebaikan, yang berkongsi kasih sayang dengan keikhlasan dan JUJUR ini paling penting.
Besarnya persahabatan itu, dikala susah, menangis bersama dan merasa duka bersama, Dalam kegembiraan, dia sudi mendengar kegembiraannya dan selalu mendoakan sahabatnya bertambah kebahagiaan. Ada berapa kategori persahabatan yang harus kita ikuti iatu-
  1. Buat pilihan dalam persahabatan. Yang mana sahabat yang boleh kita buat kawan. Jika kawan itu menimbulkan sifat negatif seperti menikam dari belakang, cakap belakang tentang keburukan kita, dalam baik menjahanamkan kita, menghasut kita buat kejahatan, memutuskan silaturahim, selalu mengajak kita ke jalan maksiat...cubalah jauhkan diri.
  2. cari sahabat yang boleh membawa kita jalan yang benar dan di redhai Allah. Sama sama buat kebajikan, sama sama buat kebaikan. Jangan pentingkan diri sendiri.
  3. Dekat dengan sahabat yang boleh dipercayai. Ada boleh dipercayai tapi tidak jujur dan ikhlas. Ada boleh dipercayai jujur ada tapi ikhlas tak ada. Ada yang ikhlas tapi jujurnya kurang. Ada yang sengaja buat jujur dan ikhlas padahal hanya lakonan disebaliknya cuba menghancurkan. elakkan merapati orang seperti ini, tapi masih boleh berkawan jangan buang kawan sedemikian cuma berhati hatilah.
  4. Carilah kawan yang mengajar kita sentiasa muhasabah diri dan merendah diri. Biar wajah tak kacak, cantik jelita.. asal hati baik beb. Kecantikan jiwa itulah yang harus kita miliki, tidak melagakan diri....siapa cantik siapa hodoh. Dimata Allah semua cantik, yang tak cantik tu jika akhlaknya  buruk. Astaghfiruallah.
  5. Carilah sahabat yang sejuk mata memandang. Senantiasa tersenyum. Lupakan masalah, lupakan stress...jumpa sahabat kita.. kita lebarkan senyuman kalau boleh dengan senda gurau. selepas itu ingin bercerita tentang stress atau masalah...teruskan.. TETAPI....jangan kita saja asyik suruh dia mendengar..kita pun harus mendengar juga. maksudnya kita memberi dan kita juga harus menerima.
  6. Jangan bertepuk sebelah tangan. Bila kasih sayang itu bertukar dengan cinta.. ( ini untuk sesiapa yang terpikat pada sahabatan lawan jenis ). Pastikan Dia lebih sayang kita dari apa yang kita sayang. Jangan berharap cinta dibalas nanti kecewa. Jujurlah padanya yang anda cintakan dia, bincang cara baik dan mentaliti harus bersedia. Kalau cinta anda ditolak, anda tidak merana dibelakang hari. Bersiap sedia menghadapi segala kemungkinan. Jangan merampas hakmilik orang lain dan berlaga laga ( competition ) seperti Best Man/Women win. Berdosa besar!!
  7. BERSIH, AMANAH, JUJUR DAN BIJAKSANA. Bersih dari segi hati dan jiwanya, tiada hasad dengki dan iri hati. Amanah.. sentiasa pegang pada apa yang diamanahkan. Jujur ..JANGAN BOHONG!! sekali bohong tidak ada sesiapa yang akan percayakan kita.  Bijaksana... bijaksana dalam pemikirannya, bersikap terbuka dan terus terang tidak ada sembunyi sembunyi dan tidak ada rahsia rahsia kecuali apa yang harus dirahsiakan seperti hal rumahtangga, hubungan suami isteri kalau boleh jangan cerita rahsia rumahtangga dengan orang lain terlalu banyak bisa datang kemudaratan kecuali jika minta nasihat dan pandangan.
  8. cari sahabat yang boleh terima apa seadanya kita. Jauhi sikap sikap sombong dan riak.
  9. Jangan ambil kesempatan dari kebaikan orang lain. Belajar dari kesilapan dan membaiki dari masa ke semasa.
  10. Jangan sampai memutuskan silaturahim ... eratkan silaturahim sesama kita.. seperti hadis dari Rasulullaah s.a.w kata abu hurairah r.a " saya mendengar Rasulullaah s.a.w bersabda " siapa yang ingin rezekinya diperbanyakan dan umurnya dipanjangkan, hendaklah ia menghubungkan tali silaturahim.
Semoga kita ambil iktibar dan mendekati diri kepadaNya amin amin amin ya rabbal alamin.

wallahualam

salbiah sirat

kalau ada yang ingin menambah isnyaallah silakan.. k sebenarnya banyak, kalau banyak sangat ...pening kepala akhirnya tak berkawan alahai......

Friday, 8 June 2012

HARIMAU MALAYA

salam
harimau malaya vs singapura malam sebentar tadi secara jujurnya admin memang x puas aty dengan keputusan refree pada malam nie berat sebelah itu ja yang mampu diperkatakan pada ref kita pada malam ini

Wednesday, 6 June 2012

SINGAR UTARA

asalamualaikum semua malam nie skuad singa utara akan menentang skuad pkns di stadium utama negeri perlis keadaan hujan sejam sebelum perlawanan bermula telah menyebabkan admin x leh p stadium sokong kat umah je la sambil pakai jersi perlis apa apa pun singa utara  aummmmmmm

Thursday, 31 May 2012

asalammualakum...........
lama admin x update blog nie lebih kurang 2 bulan dengan blog nie sebelum nie dah jadi gila sekarang admin dah repair balik group nie semoga terhibur wasalam

Friday, 30 March 2012

ASALAMUALAIKUM LAMA X BUKAK BLOG NI CAM MANA CUTI SEMIGGU ARITU BEST X

Friday, 27 January 2012

DALAM KENANGAN SRI1 2011 HARAP KAMI SEMUA X LUPA KAWAN-KAWAN DI SEKOLAH RENDAH I MISS U ALLL

Gambar kenangan



































There was an error in this gadget

tekan more untuk bagi makan

Lawatan kl Melaka Slideshow: Harimau’s trip from Sungai Petani, Kedah, Malaysia to Kuala Lumpur was created by TripAdvisor. See another Kuala Lumpur slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.
HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DISEBALIKNYA TERSIMPUL SEGALA-GALANYA